تفاوت رابط کاربری در بهترین گوشی‌های آندروید
 
تکنولوژی جدید

 xperia-touchwiz-homescreen-2

 

 امروزه اگر کسی بخواهد یک تلفن همراه هوشمند خریداری کندSamsung Galaxy S4  (سامسونگ گلکسی اس ۴)و  Sony Xperia Z(سونی اکسپریا زد) دوتا از بهترین گزینه‌هایی هستند که در بازار موبایل حرف اول را می‌زنند.

گوشی Sony Xperia Z دارای صفحه‌ی ۵ اینچ، پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتز، دوربین ۱۳.۱ مگاپیکسل، ۲ گیگابایت رم، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است و سیستم‌عامل آن آندروید ۴.۱.۲ است.

XPERIA-Z

گوشی Samsung Galaxy S4 دارای صفحه‌ی ۵ اینچ Super AMOLED، پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای ۱.۶ گیگاهرتز، دوربین ۱۳ مگاپیکسل، ۲ گیگابایت رم و ۱۶ یا ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است و سیستم‌عامل آن آندروید ۴.۲ می‌باشد.

Galaxy-S4

این دو گوشی علاوه بر تفاوت‌های ظاهری و سخت‌افزاری، تفاوت‌هایی هم در رابط کاربری دارند. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر هر دوی این‌ها دارای سیستم‌عامل آندروید ۴ هستند پس آیا نباید رابط کاربری یکسان داشته باشند؟ آندروید یک سیستم‌عامل متن باز است. یعنی توسعه‌دهندگان آندروید کدی که سیستم‌عامل از آن به وجود آمده را در اختیار بقیه قرار می‌دهند تا هر کس بتواند مطابق با میل خودش نسخه‌ی جدیدی از آندروید تولید کند. به همین خاطر آندرویدی که بر روی گوشی‌های مختلف نصب شده است ممکن است کمی باهم تفاوت داشته باشد. البته عموماً این تفاوت در کل سیستم‌عامل خیلی زیاد نیست ولی در رابط کاربری و ظاهر این دو گوشی، تفاوت‌های قابل‌توجه وجود دارد. سامسونگ نام رابط کاربری که برای گوشی‌های خود طراحی نموده‌است را Touchwiz گذاشته است. در تصاویر زیر همواره رابط کاربری سونی در سمت چپ و رابط کاربری سامسونگ در سمت راست قرار خواهد داشت.

صفحه‌ی قفل

صفحه‌ی قفل صفحه‌ای است که با روشن کردن چراغ صفحه نمایش داده می‌شود. این صفحه برای آن است که کاربر برای کار با گوشی رمز عددی یا تصویری وارد کند و یا حتی اگر رمزی تعیین نکرده باشد با برخورد اشتباهی دستش به صفحه برنامه‌ای را باز نکند یا باکسی تماس نگیرد. صفحه‌ی قفل در سامسونگ این قابلیت را دارد که بر روی آن ابزارک (Widget) گذاشته شود. این ابزارک‌ها می‌توانند اطلاعاتی از جمله آب و هوا، ساعت عقربه‌ای، نوشته‌های زیبا از بزرگان، آخرین اخبار، و … در اختیار کاربر بگذارند یا فقط باعث زیبایی صفحه بشوند. این قابلیت از اینجا نشأت می‌گیرد که در گوشی سامسونگ آندروید ۴.۲ نصب شده است ولی در گوشی سونی آندروید ۴.۱ نصب است که این قابلیت را ندارد. در صفحه‌ی قفل گوشی سونی دسترسی سریع به دوربین و نرم‌افزار پخش موسیقی فراهم شده است.

xperia-touchwiz-lockscreen

صفحه‌ی خانه

صفحه‌ی خانه در هر دو گوشی بسیار شبیه هم است. در هر دو می‌توانید ابزارک، آیکون و پوشه‌های مختلف بر روی صفحه بیاورید. با نزدیک یا دور کردن دو انگشت (حالت زوم) بر روی صفحه، در هر دو گوشی نمای کلی از صفحات خانه نمایش داده می‌شود. البته در گوشی سامسونگ این نما به صورت تصاویر کوچک از صفحات است ولی در گوشی سونی فقط صفحه‌ی فعال کمی عقب می‌رود و کاربر می‌تواند با کشیدن انگشت بر روی صفحه در حالتی ۳ بعدی صفحات را جابجا کند.

Xperia-Touchwiz-interface

نوار اعلانات (Notifications Bar)

این نوار در بالای صفحه قرار دارد و با کشیدن آن به سمت پایین باز می‌شود و تمام صفحه را می‌گیرد. در بالای قسمت اعلانات در هر دو گوشی گزینه‌هایی برای فعال یا غیرفعال کردن سریع برخی تنظیمات مثل بلوتوث، وای‌فای، حالت بی‌صدا و … وجود دارد. این تنظیمات در گوشی سونی کوچک‌تر و زیباتر ساخته‌شده‌اند و بیشتر فضا به اعلانات اختصاص داده می‌شود. در گوشی سامسونگ این گزینه‌ها بسیار بزرگ هستند. گزینه‌ای نیز برای کم و زیاد کردن روشنایی صفحه وجود دارد. علاوه بر این در گوشی سامسونگ کاربر می‌تواند به سلیقه‌ی خود این گزینه‌ها را جابجا کند یا تغییر دهد.

xperia-touchwiz-notfications

لیست نرم‌افزارها (App Drawer)

در هر دو گوشی این لیست بسیار شبیه هم است. در هر دو آیکون‌ها در ۵ ردیف چیده شده‌اند که با حرکت انگشت روی صفحه ادامه‌ی لیست نرم‌افزارهای ظاهر می‌شود. در هر دو گوشی می‌شود این لیست را بر اساس معیارهای مختلف مثل نام نرم‌افزار، زمان دریافت نرم‌افزار، آخرین نرم‌افزارهای استفاده‌شده و … مرتب کرد. در سامسونگ چند Tab در بالای صفحه وجود دارد که با انتخاب گزینه‌های مختلف آن می‌توان لیست ابزارک‌ها، نرم‌افزارهای دانلود شده، و نرم‌افزارهایی که از ابتدا بر روی گوشی نصب بوده‌اند را مشاهده نمود.

xperia-touchwiz-app-gallery

لیست آخرین نرم‌افزارهای بازشده (Recently Opened Apps)

این لیست در هر دو گوشی بسیار شبیه هم است و تفاوت اندک دارد. در گوشی سامسونگ در پایین صفحه سه گزینه برای بستن تمام نرم‌افزارهای باز، جستجوی گوگل و Task Manager‌وجود دارد. در همین مکان در گوشی سونی، لیستی دلخواه از نرم‌افزارهای مورد علاقه وجود دارد که کاربر می‌تواند به میل خود آن‌ها را انتخاب کند.

xperia-touchwiz-recently-opened-apps

تنظیمات

تنظیمات گوشی سونی حدوداً همان تنظیمات اصلی آندروید است و تغییر آن‌چنانی در ظاهر آن نداده است. تنظیمات در این گوشی در دسته‌های مختلف قرار دارند که کاربر برای دسترسی به آن‌ها باید هر دسته را در صفحه‌ای جداگانه باز کند. در گوشی سامسونگ تمام تنظیمات در یک صفحه قرار دارند ولی دسته‌بندی شده‌اند. یعنی کاربر با بالا و پایین کردن صفحه تمام تنظیمات را یکجا مشاهده می‌کند.

xperia-touchwiz-settings

خلاصه

در گوشی Galaxy S4 سامسونگ، طراحی رابط کاربری به گونه ایست که گزینه‌های بسیار زیادی را جلوی چشم کاربر می‌آورد و ممکن است کاربر را گیج کند. طراحی گوشی Xperia Z در بسیاری از قسمت‌ها هوشمندانه‌تر و زیباتر و ساده‌تر انجام شده است. البته این تفاوت‌های ظاهری در کارکرد گوشی‌ها تفاوت چندانی ندارد و خریدار از این نظر، آن گوشی را انتخاب می‌کند که سلیقه‌ی وی آن را بپسندد. باید توجه داشت که بسیاری از کاربران از نرم‌افزارهایی برای تغییر صفحه‌ی قفل، صفحه‌ی خانه، نوار اعلانات و … استفاده می‌کنند مثل نرم‌افزارهای Go. برای این افراد تفاوتی نخواهد کرد که این قسمت‌ها در دو گوشی چگونه طراحی شده باشند. زیرا به هر حال در آخر همانطور خواهند شد که کاربر می‌خواهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تکنولوژی جدید و آدرس teknologo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 115
بازدید دیروز : 83
بازدید هفته : 198
بازدید ماه : 198
بازدید کل : 58695
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1